Wymagania (ocenianie wiadomości i umiejętności ucznia) zostały opracowane w oparciu
o wymagania edukacyjne zawarte w „Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego
w Polsce” oraz realizowany przez nauczyciela „Program nauczania”. W klasach I-III: program
AZ-1-01/10 – „W drodze do Wieczernika”:
- kl. I – „Jesteśmy w rodzinie Pana Jezusa”,
- kl. II – „Kochamy Pana Jezusa”,
- kl. III – „Przyjmujemy Pana Jezusa”.
PODSTAWA PROGRAMOWA NAUCZANIA RELIGII
W KLASACH I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Zadania katechezy |
Uczeń |
Rozwijanie poznania wiary |
- wskazuje owoce chrztu świętego i zobowiązania wynikające z jego przyjęcia |
Wychowanie liturgiczne |
- wymienia sakramenty święte, |
Formacja moralna |
- omawia wybrane przypowieści Jezusa, |
Wychowanie do modlitwy |
- wskazuje cechy modlitwy, |
Wychowanie do życia wspólnotowego, |
- wskazuje, jak tworzyć wspólnotę i jedność w klasie, rodzinie, |
Wprowadzenie do misji |
- wskazuje, na czym polega dobre wypełnianie czynów apostolskich |
Oceny wyrażone są w stopniach od 1 do 6, dzielą się na cząstkowe oraz okresowe i roczne. Ocenie podlegają:
- wiadomości i umiejętności ucznia związane z realizowanym programem,
- wiadomości i umiejętności związane z Rokiem Liturgicznym,
- znajomość modlitw,
- przygotowanie do lekcji i praca na lekcji,
- zadania domowe,
- zeszyt ćwiczeń,
- systematyczność i pilność,
- postawa wobec: miejsc świętych, czasu modlitwy, słuchania słowa Bożego, znaków religijnych,
- udział w konkursach.
FORMY I KRYTERIA OCENIANIA:
1. Wypowiedzi ustne, odpowiedzi na zadane pytania.
2. Praca na lekcji (korzystanie z Biblii, podręcznika i innych pomocy katechetycznych).
3. Zeszyt ćwiczeń lub zeszyt ucznia (systematyczność, estetyka).
4. Zadania domowe.
5. Prace dodatkowe.
6. Udział w konkursach.
7. Prace pisemne (dostosowane do wieku i poziomu ucznia).
8. Modlitwy (Mały Katechizm): Znak Krzyża, Ojcze nasz, Zdrowaś Maryjo, Pod Twoją Obronę, Aniele Boży, Dekalog, Akty (wiary, nadziei, miłości, żalu)…
KLASA I:
a) uczeń powinien znać (wiedza): podstawowe pozdrowienia chrześcijańskie; modlitwy (Ojcze nasz, Zdrowaś Maryjo, Chwała Ojcu, Akty, Dekalog), gesty i słowa (Znak Krzyża); przymioty Boga
i wydarzenia z życia Jezusa (określone w programie nauczania); sakramentalne sposoby obecności Jezusa; znaki i symbole liturgiczne.
b) uczeń powinien umieć (umiejętności): wykonać godnie i ze zrozumieniem Znak Krzyża; godnie zachować się w czasie modlitwy, w miejscu świętym i podczas słuchania słowa Bożego; z szacunkiem odnoście się do księgi Pisma Świętego; z ufnością zwracać się do Boga w modlitwie.
KLASA II:
a) uczeń powinien znać (wiedza): modlitwy i gesty z klasy I; postaci biblijne; nauczanie i czyny Jezusa; sakramenty; warunki spotkania z Jezusem w sakramencie pokuty i Eucharystii; formuły liturgiczne (formuła spowiedzi, odpowiedzi na dialog z kapłanem podczas Eucharystii); pieśni liturgiczne (wybrane); modlitwy (główne prawdy wiary, dekalog, 7 sakramentów, 7 grzechów głównych,
5 przykazań kościelnych, Skład Apostolski, 5 warunków dobrej spowiedzi).
b) uczeń powinien umieć (umiejętności): współpracować w przygotowaniu się do spotkania
z Jezusem w sakramencie pokuty i Eucharystii; samodzielnie przystępować do sakramentu pokuty
i Eucharystii; wypełniać warunki dobrej spowiedzi; wyjaśnić znaczenie Eucharystii i godnie przystępować do Komunii Świętej; prowadzić życie zgodne z Ewangelią.
KLASA III:
a) uczeń powinien znać (wiedza): modlitwy z klasy I i II; dialogi używane podczas Eucharystii; elementy (strukturę) Mszy Świętej; wydarzenia z życia Jezusa (zwłaszcza związane z Jego męką, śmiercią i zmartwychwstaniem); religijne znaczenie darów chleba i wina; obrzędy Komunii Świętej; pieśni i piosenki religijne (wybrane); tajemnice różańca i wydarzenia z życia Jezusa i Maryi wnich ukazane.
b) uczeń powinien umieć (umiejętności): z wiarą korzystać z sakramentów spowiedzi i Eucharystii; brać udział w I piątkach miesiąca; z czcią odnosić się do słowa Bożego zawartego w Biblii; wzrastać
w miłości Boga i bliźniego; brać udział w przeżywaniu tajemnic wiary zgodnie ze świętami roku liturgicznego; wziąć udział w Eucharystii z okazji I rocznicy Komunii Świętej; dawać świadectwo wiary w Jezusa przez życie zgodne z Dekalogiem.
WYMAGANIA EDYKACYJNE
w kl. I-III na poszczególne oceny:
1. Ocena celujący – uczeń spełniawymagania na ocenę bardzo dobrą oraz posiada wiedzę wykraczającą poza program religii własnego poziomu edukacyjnego; zna obowiązujące modlitwy Małego Katechizmu; wyróżnia się aktywnością na katechezie; systematycznie i pilnie odrabia zadania domowe obowiązkowe i nadobowiązkowe; wzorowo prowadzi zeszyt ćwiczeń lub zeszyt przedmiotowy; biegle posługuje się zdobytą wiedzą i umiejętnościami; bierze udział
w uroczystościach religijnych w szkole i parafii; uczestniczy w konkursach szkolnych i poza szkołą; przejawia postawę apostolską (jest przykładem dla innych).
2. Ocena bardzo dobry – uczeń bardzo dobrze opanował zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania; zna obowiązujące modlitwy Małego Katechizmu; jest zdyscyplinowany na lekcji, pracuje systematycznie; wzorowo prowadzi zeszyt ćwiczeń lub zeszyt przedmiotowy; czynnie uczestniczy w różnych formach pracy na katechezie; szanuje przedmioty, miejsca i znaki religijne.
3. Ocena dobry – uczeń opanował wiadomości i umiejętności, które pozwalają mu na rozumienie większości przekazanej wiedzy religijnej; zna ważniejsze modlitwy z Małego Katechizmu; stara się pracować systematycznie i aktywnie uczestniczyć w pracy na lekcji; prowadzi zeszyt ćwiczeń lub zeszyt przedmiotowy; zazwyczaj jest przygotowany do lekcji i odrabia zadania domowe; z pomocą nauczyciela stara się zdobywać wiedzę i doskonalić umiejętności; wobec miejsc, znaków i gestów religijnych cechuje go postawa szacunku.
4. Ocena dostateczny – uczeń posiada braki w zakresie obowiązujących wiadomości i umiejętności; nie zawsze pracuje systematycznie i nie stara się, aby z pomocą nauczyciela te braki uzupełniać; zna tylko niektóre modlitwy z Małego Katechizmu; prowadzi zeszyt ćwiczeń lub zeszyt przedmiotowy, ale widoczne są w nim braki; sporadycznie odrabia zadania domowe; zdarza się, że jest nieprzygotowany do lekcji.
5. Ocena dopuszczający – uczeń posiada minimalne wiadomości z zakresu programu; zna tylko podstawowe modlitwy; nie pracuje systematycznie; przeszkadza innym w zdobywaniu wiedzy
i umiejętności; często nie prowadzi zeszytu; odrabia nieliczne zadania domowe; rzadko uczy się nowych wiadomości; odmawia nauczycielowi współpracy i nie chce pomocy; często bywa nieprzygotowany do zajęć; niechętnie włącza się w pracę na lekcji.
6. Ocena niedostateczny – uczeń prawie nie posiadł wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania; sporadycznie jest przygotowany do lekcji; nie pracuje na lekcji; nie zna modlitw z Małego Katechizmu; nie prowadzi zeszytu ćwiczeń lub zeszytu przedmiotowego; nie odrabia zadań domowych; nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą; odmawia wszelkiej pracy i współpracy
z nauczycielem; ma lekceważący stosunek do przedmiotu; nie szanuje miejsc, przedmiotów i gestów religijnych.