Wymagania (ocenianie wiadomości i umiejętności ucznia) zostały opracowane w oparciu
o wymagania edukacyjne zawarte w „Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego
w Polsce” oraz realizowany przez nauczyciela „Program nauczania”. W klasach IV-VI: program
AZ-2-01/10 – „Poznaję Boga i w Niego wierzę”:
- kl. IV – „Jestem chrześcijaninem”,
- kl. V – „Wierzę w Boga”,
- kl. VI – „Wierzę w Kościół”.
PODSTAWA PROGRAMOWA KATECHEZY WPROWADZAJĄCEJ W HISTORIĘ ZBAWIENIA
W KLASACH IV – VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Zadania katechezy |
Treści - wymagania |
||
Wiadomości – Uczeń |
|||
Rozwijanie poznania wiary |
Wiara, jako dar |
Wskazuje, dlaczego chrześcijanin powinien poznawać Objawienie Boże i Nauczanie Kościoła |
|
Podstawowe wiadomości z Pisma Świętego (wybrane nazwy ksiąg i ich autorzy, najprostsze zasady interpretacji). |
- odnajduje i interpretuje poszczególne fragmenty Pisma Świętego, |
||
Symbole wiary. Przesłanie wybranych fragmentów biblijnych dotyczących stworzenia, miłosierdzia opatrzności i miłości Boga ojca (na przykładzie narodu wybranego) życia |
- referuje wydarzenia i teksty biblijne odnoszące się do podstawowych prawd wiary Kościoła, |
||
Wydarzenia liturgiczne |
Symbolika liturgiczna, zwłaszcza Eucharystii. Sakramenty i ich podział i istota, biblijne postawy. Czynności wykonywane podczas sakramentów. Eucharystia sakramentem miłości. |
- Posługuje się symbolami, odczytuje je |
|
Istota okresów liturgicznych. |
- wskazuje proste teksty biblijne odnoszące się do roku liturgicznego, |
||
Formacja moralna |
Dekalog i Błogosławieństwa wyrazem troski Boga o szczęście człowieka. Świętowanie |
- wskazuje różnice miedzy dobrem i złem |
|
Wartość życia |
- wskazuje chrześcijańskie motywy wyborów w codziennym życiu, |
||
Przemiany okresu preadolescencji. |
-rozwija pozytywny stosunek do daru płciowości. |
||
Wychowanie do modlitwy |
Modlitwa podstawą życia chrześcijańskiego. |
- przejawia postawę szacunku i zaufania Bogu, |
|
Różne sposoby i rodzaje modlitwy w oparciu przykłady biblijne/ |
- formułuje modlitwy tekstami biblijnymi |
||
Wychowanie do życia wspólnotowego |
Pojęcie wspólnoty. Wartości stanowiące fundament relacji międzyludzkich. Podstawowe wspólnoty życia – postawy, prawa |
- rozwija poczucie przynależności do różnych wspólnot: Kościoła, narodu, rodziny, grupy szkolnej i koleżeńskiej, |
|
Postawa odpowiedzialności za innych. Zadania wobec rodziny, klasy, szkoły, grupy rówieśniczej, narodu, Kościoła. Wartość szacunku dla siebie innych ludzi. |
- podejmuje wysiłek uczestnictwa w życiu kościoła, rodziny, szkoły |
||
Wprowadzenie do misji |
Pojęcie apostolstwa. Zadanie chrześcijanina w życiu społecznym. Możliwości własnego zaangażowania się |
- wskazuje własne miejsce w rodzinie, szkole, Kościele i innych społecznościach, |
|
Misja chrześcijanina w Kościele i świecie. Święci świadkami wiary. |
- wskazuje, w jaki sposób może naśladować postaci świętych, |
Oceny wyrażone są w stopniach od 1 do 6, dzielą się na cząstkowe oraz okresowe i roczne. Ocenie podlegają:
- wiadomości i umiejętności ucznia związane z realizowanym programem,
- wiadomości i umiejętności związane z Rokiem Liturgicznym,
- znajomość modlitw,
- przygotowanie do lekcji i praca na lekcji,
- zadania domowe,
- zeszyt ćwiczeń lub zeszyt przedmiotowy,
- systematyczność i pilność,
- postawa wobec: miejsc świętych, czasu modlitwy, słuchania słowa Bożego, znaków religijnych,
- udział w konkursach.
FORMY I KRYTERIA OCENIANIA:
1. Odpowiedzi ustne dotyczące tematów zawartych w podręczniku.
2. Praca na lekcji (korzystanie z Biblii, podręcznika i innych pomocy katechetycznych), praca w grupie.
3. Zeszyt ucznia (systematyczność, estetyka).
4. Zadania domowe.
5. Prace dodatkowe (projekt, plakat, rysunek…).
6. Udział w konkursach.
7. Prace pisemne (dostosowane do wieku i poziomu edukacyjnego w poszczególnych klasach).
8. Modlitwy (Mały Katechizm): Znak Krzyża, Ojcze nasz, Zdrowaś Maryjo, Pod Twoją Obronę, Aniele Boży, Dekalog, Akty (wiary, nadziei, miłości, żalu), Credo, Przykazania kościelne, 7 sakramentów,
7 grzechów głównych, 6 prawd wiary, 8 błogosławieństw, 5 warunków dobrej spowiedzi, formuła spowiedzi, tajemnice różańca, stacje Drogi Krzyżowej, uczynki miłosierne co do duszy i co do ciała.
9. Prace pisemne (kartkówki, sprawdziany, zadania, projekty).
WYMAGANIA EDYKACYJNE
w kl. IV-VI na poszczególne oceny:
1. Ocena celujący – uczeń spełniawymagania na ocenę bardzo dobrą oraz posiada wiedzę wykraczającą poza program religii własnego poziomu edukacyjnego; zna obowiązujące modlitwy Małego Katechizmu; wyróżnia się aktywnością na katechezie; twórczo rozwija swoje uzdolnienia; systematycznie i pilnie odrabia zadania domowe obowiązkowe i nadobowiązkowe; wzorowo prowadzi zeszyt ćwiczeń lub zeszyt przedmiotowy; biegle posługuje się zdobytą wiedzą
i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych; bierze udział
w uroczystościach religijnych w szkole i parafii; uczestniczy w konkursach szkolnych i poza szkołą; przejawia postawę apostolską (jest przykładem dla innych).
2. Ocena bardzo dobry – uczeń bardzo dobrze opanował zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania; zna obowiązujące modlitwy Małego Katechizmu; jest zdyscyplinowany
na lekcji, pracuje systematycznie; wzorowo prowadzi zeszyt ćwiczeń lub zeszyt przedmiotowy; czynnie uczestniczy w różnych formach pracy na katechezie; szanuje przedmioty, miejsca i znaki religijne.
3. Ocena dobry – uczeń opanował wiadomości i umiejętności, które pozwalają mu na rozumienie większości przekazanej wiedzy religijnej; zna ważniejsze modlitwy z Małego Katechizmu; stara się pracować systematycznie i aktywnie uczestniczyć w pracy na lekcji; prowadzi zeszyt ćwiczeń lub zeszyt przedmiotowy; zazwyczaj jest przygotowany do lekcji i odrabia zadania domowe; z pomocą nauczyciela stara się zdobywać wiedzę i doskonalić umiejętności; wobec miejsc, znaków i gestów religijnych cechuje go postawa szacunku.
4. Ocena dostateczny – uczeń posiada braki w zakresie obowiązujących wiadomości i umiejętności; nie zawsze pracuje systematycznie i nie stara się, aby z pomocą nauczyciela te braki uzupełniać; zna tylko niektóre modlitwy z Małego Katechizmu; prowadzi zeszyt ćwiczeń lub zeszyt przedmiotowy, ale widoczne są w nim braki; sporadycznie odrabia zadania domowe; zdarza się, że jest nieprzygotowany do lekcji.
5. Ocena dopuszczający – uczeń posiada minimalne wiadomości z zakresu programu; zna tylko podstawowe modlitwy; nie pracuje systematycznie; przeszkadza innym w zdobywaniu wiedzy
i umiejętności; często nie prowadzi zeszytu; odrabia nieliczne zadania domowe; rzadko uczy się nowych wiadomości; odmawia nauczycielowi współpracy i nie chce pomocy; często bywa nieprzygotowany do zajęć; niechętnie włącza się w pracę na lekcji.
6. Ocena niedostateczny – uczeń nie posiadł wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania; sporadycznie jest przygotowany do lekcji; nie pracuje na lekcji; nie zna modlitw z Małego Katechizmu; nie prowadzi zeszytu ćwiczeń lub zeszytu przedmiotowego; nie odrabia zadań domowych; nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą; odmawia wszelkiej pracy i współpracy
z nauczycielem; ma lekceważący stosunek do przedmiotu; nie szanuje miejsc, przedmiotów i gestów religijnych.