Plastyka. Lubię tworzyć – Wojciech Sygut, Marzena Kwiecień
WYMAGANIA EDUKACYJNE Z PLASTYKI W KLASIE IV
Po zakończeniu edukacji plastycznej w klasie IV uczeń wykazuje się wiedzą i umiejętnościami w zakresie:
RYSUNEK. KRESKA:
- potrafi pokazać i wykonać różne rodzaje kreski, które można uzyskać dzięki narzędziom rysunkowym: ołówki o różnej grubości grafitu, kredka, kreda, patyk, długopis, mazak, piórko, pędzel, węgiel,
- rozróżnia techniki rysunkowe,
- określa funkcje kreski w rysunku,
- potrafi rysować, wykorzystując sposoby operowania kreską, konieczne do tworzenia różnych faktur,
- wyjaśnia funkcję konturu i wykonuje kontur wskazanego obiektu,
- potrafi określić i wykonać szkic rysunkowy,
- kwalifikuje rysunek jako samodzielne dzieło sztuki,
- rozróżnia rysunek linearny i światłocieniowy,
- interpretuje pojęcie rysunku jako dziedziny sztuki, gdzie istotą przekazu są linie i kreski – zna i wykorzystuje świadomie techniki i narzędzia rysunkowe: ołówek, węgiel, piórko i tusz, – wykonuje szkic jako projekt rysunkowy
- wykorzystuje komputer jako narzędzie tworzenia prac plastycznych za pomocą programu graficznego wyposażonego w narzędzia rysunkowe.
MALARSTWO. BARWA:
- definiuje pojęcie barwa,
- wymienia barwy podstawowe,
- tworzy barwy pochodne, łącząc ze sobą odpowiednie pary barw podstawowych,
- zna barwy neutralne: czarna i biała,
- wskazuje barwy ciepłe, barwy zimne,
- rozróżnia gamy barwne w dziełach plastycznych i potrafi je adekwatnie zastosować we własnej pracy,
- zna pary barw kontrastowych,
- wykonuje własne prace plastyczne, świadomie stosując wiedzę o barwach
- wyjaśnia pojęcie malarstwa jako dziedziny sztuki, gdzie istotą przekazu jest głównie barwa, – rozpoznaje dzieła malarskie wykonane w technikach: akwarela, gwasz, malarstwo olejne, akryl
- potrafi rozpoznać i stosować we własnym warsztacie pracy narzędzia malarza: sztalugę, paletę, pędzle, farby, papier, płótno, deskę, – wykonuje prace plastyczne w różnorodnych technikach malarskich.
- wykorzystuje komputer jako narzędzie tworzenia prac plastycznych za pomocą programu graficznego wyposażonego w narzędzia malarskie i filtry.
RZEŹBA. BRYŁA:
- definiuje pojęcie bryły jako formy posiadającej trzy wymiary – wysokość, szerokość i głębię.
- określa pojęcie rzeźby jako dzieła sztuki oglądanego w trzech wymiarach,
- potrafi wyjaśnić funkcje rzeźby m.in. religijne, dekoracyjne, historyczne,
- rozróżnia rodzaje rzeźb: posąg, pomnik, forma przestrzenna,
- wymienia materiały i narzędzia rzeźbiarskie: glina, kamień, drewno, blacha, dłuto,
- wykonuje kompozycje w przestrzeni: rzeźbę, formę przestrzenną.
- definiuje pojęcie płaskorzeźby jako dzieła rzeźbiarskiego na płaszczyźnie, – rozpoznaje rodzaje płaskorzeźb: wypukłe i wgłębne, – zna funkcje płaskorzeźby: dekoracyjna, jako element związany z architekturą, – projektuje i wykonuje płaskorzeźbę.
KONTRAST. GRAFIKA:
- potrafi wymienić pary barw kontrastowych,
- wyszukuje w otoczeniu i potrafi zdefiniować kontrast kształtów,
- wykonuje prace plastyczne, świadomie stosując kontrasty barw lub form,
- definiuje grafikę artystyczną jako dziedzinę sztuki i wie, na czym polega jej istota: wykonanie matrycy, drukowanie i powielanie,
- rozróżnia techniki graficzne
- wyjaśnia praktyczny charakter grafiki użytkowej i wymienia jej wytwory: wizytówki, zaproszenia, plakaty, znaczki pocztowe, opakowania, reklamy, ilustracje itp.,
- wykonuje pracę graficzną,
- używa komputera jako narzędzia tworzenia druków użytkowych.
KOMPOZYCJA. ARCHITEKTURA:
- definiuje pojęcie kompozycji jako sposobu rozmieszczenia elementów na płaszczyźnie: linie, plamy barwne, w przestrzeni: bryły, obiekty,
- rozpoznaje w dziełach sztuki i świadomie stosuje we własnych pracach plastycznych kompozycje rytmiczną i symetryczną.
- określa architekturę jako dziedzinę sztuki uwzględniającą projektowanie, a następnie wznoszenie budowli,
- potrafi rozpoznać typy architektury ze względu na funkcje: mieszkalna, sakralna, użyteczności publicznej, obronna, przemysłowa,
- wymienia materiały budowlane: kamień, cegła, metal, beton, szkło,
- zna zasady tworzenia dzieł architektury: estetyka, funkcjonalność, planowanie przestrzeni, – potrafi wskazać układy kompozycyjne stosowane w architekturze,
- wie, jakie techniki stosuje architekt i próbuje z nich korzystać, tworząc własne projekty: rysunek, program komputerowy.
ZNAK PLASTYCZNY:
- definiuje znak plastyczny jako informację, obraz pojęcia,
- rozróżnia rodzaje znaków plastycznych: znaki informacyjne, ostrzegawcze, drogowe,
- rozpoznaje znaki jednoelementowe i wieloelementowe,
- wykonuje własny projekt znaku plastycznego.
PLAKAT:
- określa plakat jako kompozycję obrazu i słowa,
- wyjaśnia różne funkcje plakatu: informujący, reklamowy, społeczny,
- wykonuje projekt plakatu.
ILUSTRACJA:
- opisuje ilustrację jako obrazową opowieść tekstu: bajki, opowiadania, wiersza, encyklopedii, podręcznika,
- zna narzędzia ilustratora i korzysta z nich, tworząc własną ilustrację interpretującą wskazany tekst.
SZTUKA LUDOWA:
- potrafi wyjaśnić znaczenie pojęć: sztuka ludowa i artysta ludowy,
- zna wybrane dzieła, formy i motywy sztuki ludowej: wzory dekoracyjne wysypywane piaskiem, malarstwo na szkle, wycinankę, haft.
SZCZEGÓŁOWE ZASADY OCENIANIA Z PLASTYKI
Na plastyce nauczyciel nie ocenia zdolności ucznia, lecz jego zaangażowanie i wkład w pracę na lekcji.
Ponadto ocena z plastyki uwzględnia:
– stosunek ucznia do przedmiotu, – aktywność ucznia podczas pracy na lekcjach, – zaangażowanie w realizację ćwiczeń plastycznych, – biegłość w posługiwaniu się technikami plastycznymi, – znajomość terminologii plastycznej, – wykorzystanie posiadanej wiedzy w praktycznym działaniu, – znajomość zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnej do poszerzania wiedzy i umiejętności z plastyki, – podstawową umiejętność analizy dzieła sztuki, – uczestnictwo w życiu kulturalnym szkoły, regionu, np. udział w imprezach artystycznych, wystawach.
SZCZEGÓŁOWE ZASADY OCENIANIA Z PLASTYKI są określone w kontrakcie, który nauczyciel zawiera z uczniami na pierwszych zajęciach plastycznych. Zostaje on potwierdzony podpisem przez ucznia, nauczyciela i rodzica dziecka.
KONTRAKT NAUCZYCIELA PLASTYKI Z UCZNIAMI
- Na zajęciach z plastyki nauczyciel ocenia wkład pracy ucznia, jego zaangażowanie w wykonywanie powierzonych zadań oraz systematyczność i przygotowanie do zajęć.
- Aby otrzymać wysoką ocenę z prac plastycznych należy wykonać je starannie, samodzielnie, pomysłowo, na zadany temat oraz w proponowanej przez nauczyciela technice.
- Uczeń ma obowiązek przychodzić na zajęcia przygotowany, jeżeli nie pamięta jakie materiały miał przygotować na lekcję przynosi materiały zastępcze w postaci bloku A-4, farb, kredek lub pasteli.
- Uczeń ma prawo dwa razy w semestrze zgłosić przed lekcją nieprzygotowanie do zajęć (brak zadania, materiałów) bez ponoszenia konsekwencji. Po wykorzystaniu swoich szans otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Uczeń ma obowiązek systematycznie prowadzić zeszyt przedmiotowy.
- Uczeń ma obowiązek w terminie oddać prace plastyczne, czyli w ciągu tygodnia od wykonania pracy na lekcji. Uczeń, który nie oddał w terminie pracy plastycznej otrzymuje ocenę niedostateczną. W przypadku, gdy jej nie poprawi na następnej lekcji, traci szanse na uzyskanie oceny poprawionej wyższej niż dobra. Termin poprawy: 1 miesiąc.
- Za różne formy aktywności na lekcji plastyki uczeń może otrzymać znak (+). Uzyskanie pięciu znaków (+) jest równoznaczne z uzyskaniem oceny bardzo dobrej z aktywności.
- Jeżeli uczeń był nieobecny w szkole nie musi oddawać pracy z opuszczonej lekcji.
- Ocena celująca z przedmiotu jest przewidziana dla uczniów pracujących ponad program nauczania: biorących udział w konkursach plastycznych (4x w półroczu) lub uczęszczających na dodatkowe zajęcia plastyczne w szkole lub poza nią.
- Podczas lekcji uczeń musi przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa i kultury, być koleżeńskim wobec innych osób w klasie, nie krytykować wykonanych przez nich prac plastycznych.
KRYTERIA OCENIANIA Z PLASTYKI
Ocena celująca – 6
Wykazywanie zainteresowania sztuką. Aktywny udział w lekcjach. Staranne wykonywanie ćwiczeń plastycznych i zaangażowanie w ich realizację. Oryginalne rozwiązania tematów ćwiczeń. Wykazywanie się ponadprogramową wiedzą z zakresu terminologii plastycznej, a także z historii sztuki.
Udział w dodatkowych zajęciach plastycznych w szkole lub poza nią. Biegłe posługiwanie się w swoich działaniach plastycznych technikami plastycznymi. Umiejętność analizy dzieła sztuki wraz z elementami własnej interpretacji. Wykonywanie zadań i ćwiczeń ponadprogramowych. Uczestnictwo w konkursach plastycznych o różnym zasięgu: szkolne, regionalne, ogólnopolskie, międzynarodowe (minimum 4 prace na I semestr). Umiejętność posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną w wyszukiwaniu wskazanych informacji oraz w twórczych działaniach plastycznych. Prezentowanie swojej twórczości w klasie, szkole, np. w formie wystaw, prezentacji.
Ocena bardzo dobra – 5
Staranne wykonywanie ćwiczeń plastycznych. Przyswojenie wiadomości objętych programem.Zaangażowany udział w lekcji.Umiejętność posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną w wyszukiwaniu wskazanych informacji oraz w twórczych działaniach plastycznych. Umiejętność analizy dzieła sztuki. Wykonywanie zadań dodatkowych po zachęceniu przez nauczyciela.
Ocena dobra – 4
Poprawne wykonywanie ćwiczeń plastycznych. Przyswojenie wiadomości objętych programem. Skupiony udział w lekcjach. Sprawne posługiwanie się technikami plastycznymi. Umiejętność posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną w wyszukiwaniu wskazanych informacji oraz w twórczych działaniach plastycznych. Podstawowa umiejętność analizy dzieła sztuki.
Ocena dostateczna – 3
Zgodne z tematem, ale mało staranne wykonywanie ćwiczeń plastycznych. Podstawowe opanowanie materiału objętego programem. Posługiwanie się technikami plastycznymi w zakresie podstawowym. Bierny udział w lekcji. Podstawowe działania w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnej.
Ocena dopuszczająca – 2
Zgodne z tematem, ale niestaranne wykonywanie ćwiczeń plastycznych. Posługiwanie się podstawowymi technikami plastycznymi.Częściowe opanowanie wiadomości objętych programem. Bierny udział w lekcji.
Ocena niedostateczna – 1
Niewykonywanie ćwiczeń plastycznych. Nieopanowanie wiadomości objętych programem.
Brak zaangażowania i woli poprawy ocen.
Ocena ta nie wynika z możliwości czy braku uzdolnień ucznia, lecz z całkowitej niechęci do przedmiotu oraz pracy na lekcjach.
SPOSOBY DOSTOSOWANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH Z PLASTYKI DLA UCZNIÓW Z DYSFUNKCJAMI:
– uwzględnianie trudności ucznia,
– cierpliwe udzielanie i kilkukrotne powtarzanie instrukcji wykonania,
– podpowiadanie różnych możliwości wykonania tematu pracy plastycznej,
– wspieranie, naprowadzanie, pokazywanie na przykładach,
– częste podchodzenie do ucznia i ukierunkowywanie jego działań,
– dzielenie ćwiczenia/zadania na etapy i zachęcanie do wykonywania ich krok po kroku,
– poświęcanie więcej czasu na opanowanie danej umiejętności,
– nieocenianie negatywnie wobec klasy,
– w ocenianiu zwracanie większej uwagi na wysiłek włożony w wykonanie ćwiczenia, aniżeli estetykę wykonania pracy plastycznej,
– ocenianie przede wszystkim stosunku ucznia do przedmiotu, jego chęci, przygotowania do zajęć.
- wspieranie i motywowanie do podejmowania dodatkowej pracy, tak aby uczeń miał świadomość, że może poprawić swoje osiągnięcia.
Nauczyciel plastyki: Jolanta Szarkowicz-Baca