Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”

W piątek, 20 października, klasa 2c wraz ze swoją wychowawczynią, panią Małgorzatą Bednarz uczestniczyła w niezwykłych zajęciach w Bibliotece Pedagogicznej. Były to biblioterapeutyczne zajęcia „Jak słuchać, by usłyszeć innych?” na podstawie książki „A królik słuchał” Cori Doerrfeld.

Na początku zajęć pani prowadząca przeczytała dzieciom  książkę „A królik słuchał” i pokazała ilustracje. 

Oszczędna w słowa i prosto zilustrowana książka ma ogromną siłę rażenia. Cori Doerrfeld na przykładzie małego chłopca, który mierzy się z uczuciami złości i smutku, pokazuje, że w trudnych momentach naszego życia najcenniejszym darem, jaki można komuś ofiarować, jest cicha obecność. Stworzenie intymnej przestrzeni jest pierwszym krokiem do nawiązania relacji, która może, chociaż nie musi, zaowocować zwierzeniami. Taylor odnajduje w króliku idealnego pocieszyciela, który o nic nie pyta, niczego nie doradza, ale po prostu jest. Tylko tyle i aż tyle wystarcza, by nabrać ochoty i odwagi do kolejnej próby. 

Podczas rozmowy  o treści książki dzieci próbowały rozpoznać i  nazwać emocje. Analizowały, czy  sposoby radzenia sobie ze złością proponowane przez zwierzęta w książce są skuteczne. Oceniały, co pomaga w podobnych sytuacjach, a co się nie sprawdza oraz ustalały, czy są złe i dobre emocje, rozdzielając napisy do białego i czarnego pudełka. Potem była zabawa BUM BUM Rurkami. Na koniec uczestnicy zajęć budowali wieże z kolorowych kubeczków podobnie jak bohater przeczytanej książki z klocków. Najpierw każdy miał wielkie, indywidualne plany. Czasami coś poszło nie tak: przez błąd, przez przypadek czy niechcący i wieże obracały się w ruinę.  W jednej chwili moc pozytywnych emocji zostawała unicestwiona przez falę złości, frustracji i poczucia bezradności. Ale przecież obok byli koledzy z klasy, którzy, zamiast mówić, pomagali w odbudowie i tworzeniu nowego, wspólnego dzieła.

      Ciekawe i atrakcyjne  biblioterapeutyczne zajęcia  uświadomiły dzieciom, że nie zawsze oczekujemy gotowych rad i rozwiązań, ale czasami wystarcza nam sama obecność kogoś bliskiego, wysłuchanie i przytulenie drugiej osoby.

Więcej zdjęć na Facebooku Szkoły: https://www.facebook.com/profile.php?id=100039449362256

Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”
Zajęcia biblioterapeutyczne „Jak słuchać, by usłyszeć innych?”

Dzień Głośnego Czytania

W październiku w naszej szkole obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Święto to ma w naszym kraju ponad dwudziestoletnią tradycję. Zostało ogłoszone w 2001 roku z inicjatywy Polskiej Izby Książki.

Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach

Początek jesieni jest nie tylko porą roku, gdy w przyrodzie obserwujemy eksplozję intensywnych i  wyrazistych barw, ale także czasem, gdy myślimy o naszej Ziemi, sprzątamy, podejmujemy różne działania ekologiczne  i zastanawiamy się nad Jej przyszłością.

W tym roku bezpłatne warsztaty ekologiczne dla klas I – III organizowane przez Stowarzyszenie „Luna” odbyły się w Wierzchosławicach. Misją stowarzyszenia jest stałe zwiększanie stopnia świadomości ekologicznej społeczeństwa poprzez aktywną edukację dzieci. Stowarzyszenie realizuje założone cele, organizując warsztaty, szkolenia i wyjazdy terenowe.

W zajęciach terenowych uczestniczyły wszystkie klasy edukacji wczesnoszkolnej z naszej szkoły. Podczas warsztatów uczniowie obserwowali zmiany zachodzące jesienią w przyrodzie, zachwycali się jej bogactwem, odkrywali naturę wszystkimi zmysłami, poznawali mechanizmy funkcjonowania przyrody, zaznajomili się podstawami orientacji w terenie i surwiwalu, uczyli się samodzielności i współpracy. W czasie spaceru ścieżką  przyrodniczo – leśną „ Lasy Wierzchosławickie ” uczniowie zdobyli  informacje o roślinach chronionych występujących w Radłowsko-Wierzchosławickim Obszarze Chronionego Krajobrazu, szukali grzybów, a następnie pod okiem specjalisty klasyfikowali – jadalny czy trujący. Posługując się lupą obserwowali runo leśne. Podczas rozmowy o faunie leśnej mali ekolodzy wykazali się imponującą wiedzą. Na zajęciach nie zabrakło tematów związanych z wodą, jej występowaniem i ochroną. Dużym zainteresowaniem cieszyły się doświadczenia wykonywane przez uczniów zgodnie z instrukcjami prowadzącego. Pod  koniec warsztatów był czas na ognisko, gry i zabawy na świeżym powietrzu.

Czas spędzony w Wierzchosławicach był nie tylko wesołą zabawą i miłym odpoczynkiem od ławek i ekranów, ale interesującą lekcją na temat ekologii i  szeroko rozumianych zagadnień związanych z ochroną środowiska i zachowaniami nacechowanymi troską o naturę. Wiedza zdobyta podczas warsztatów na pewno zaowocuje właściwym postępowaniem wobec naszej planety.

Więcej zdjęć na Facebooku Szkoły: https://www.facebook.com/profile.php?id=100039449362256

Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach
Warsztaty ekologiczne dla klas I – III w Wierzchosławicach

Wycieczka klas 8 do Oświęcimia

W dniu 9 października br. uczniowie klas ósmych pod opieką wychowawców - pań: Barbary Jaworskiej, Katarzyny Kotas oraz pani Jolanty Szarkowicz – Bacy, udali się do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu.

Konferencja „POLAK – WĘGIER dwa Bratanki…

Początek przyjaźni narodów polskiego i węgierskiego sięga wielu wieków wstecz. Tarnów w tej historii ma swoją ugruntowaną pozycję lidera i rolę mu przypisaną. Nic więc dziwnego że również szkoły tarnowskie współpracują ze środowiskami oświatowymi Węgier.

Akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej

13 października 2023 roku w naszej szkole odbyła się akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Uroczystość rozpoczęła się od przemówienia Pani Dyrektor Teresa Kot, która przywitała zgromadzonych gości.

Klasa 8B w pracowni PAKT

6 października uczniowie klasy 8 B mieli okazję uczestniczyć w zajęciach warsztatowych  jednej z czterech w Polsce – tarnowskiej PAKT (Pracowni Aktywnego Korzystania z Technologii).

Wizyta gości z Węgier

W dniu 12 października 2023 roku naszą Szkołę odwiedziła sześcioosobowa delegacja środowisk oświatowych woj. Veszprém: Badacsonyi Halmayné Márta – była wicedyrektor Szkoły im. Dozsa György w Veszprém, prywatnie prawnuczka naszego wielkiego kompozytora Stanisława Moniuszki; Lenkei Judit – wicedyrektor Szkoły im. Dozsa György w Veszprém; Péter Eveli - dyrektor Szkoły im. Szilágyi Erzsébet Keresztény w Veszprém; Halmay György – emerytowany dyrektor Szkoły im. Erzsébet Szilágyi w Veszprém; József Göndör – emerytowany dyrektor UW w Veszprém ds. młodzieży; József Pék – wieloletni przyjaciel środowisk szkół tarnowskich SP15 i SP20.

 

Święto Chłopców w klasach IV-VIII

Z okazji przypadającego 30 września Dnia Chłopaka, społeczność uczniowska wybierała Najsympatyczniejszego Chłopaka.  Pierwszym etapem był plebiscyt, w którym każda klasa wytypowała swojego przedstawiciela. 

Ogólnopolska rywalizacja o Puchar Rowerowej Stolicy Polski

Nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskim projekcie Rowerowa Stolica Polski. Celem tego przedsięwzięcia jest propagowanie aktywnego wypoczynku, promocja turystyki rowerowej, promocja  roweru jako alternatywnego środka transportu, wdrażanie idei  smart city w miastach.

Wybory Samorządu Uczniowskiego

20 września 2023 roku w Naszej Szkole przeprowadzone zostały wybory do Samorządu Uczniowskiego. Poprzedzono je kampanią wyborczą, w trakcie której kandydaci zaprezentowali swoje programy.

Ognisko klasowe 6B I 6C

W piątek 29 września uczniowie klas 6b i 6c pod opieką wychowawczyń, pani Anny Grajdury – Starczewskiej oraz pani Anity Jasiewicz – Łabędź uczestniczyli w ognisku integracyjnym w Woli Rzędzińskiej. Urokliwe miejsce o nazwie „Biesiadno” sprawiło, że dzieci spędziły ten wyjątkowy dzień, obserwując piękno przyrody i ciesząc się wspólnymi chwilami. A były to naprawdę piękne chwile. Gry i zabawy w promieniach jesiennego słońca, rywalizacja, ciepło ogniska – to wszystko składało się na niepowtarzalną atmosferę i dostarczało niezapomnianych wrażeń.

Pieczone kiełbaski, chleb, pianki smakowały wyśmienicie, toteż humory dopisywały.

Spotkanie przy ognisku było nie tylko doskonałą okazją do integracji i relaksu, ale także niezapomnianą przygodą, którą młodzież będzie zapewne wspominać, gdy chłód, deszcz i mgła okryją świat swoją smętną peleryną.

Więcej zdjęć na Facebooku Szkoły: https://www.facebook.com/profile.php?id=100039449362256

Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C
Ognisko klasowe 6B I 6C